فضاي لازم براي دستگاه هاي مكانيكي و الكتريكي(موتورخانه)

 

فضاي كل مورد نياز براي نصب دستگاه ها و تجهيزات مكانيكي و الكتريكي(موتورخانه) بين4تا9 درصد مساحت زيربناي ساختمان است كه براي اغلب ساختمانها بين6 تا 9 درصد مي باشد.

m8-1-Mboiler.com.jpg


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 2 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط Ehsan

در این سیستم سیال ناقل حرارت ،هواست.گرم کردن هوا ممکن است به طور مستقیم در کوره هوای گرم و یا به صورت غیر مستقیم توسط آب گرم و یا بخار ارسالی از دیگ در وسایلی مانند هواساز و فن کوئل انجام پذیرد.گردش هوای گرم نیز می تواند مانند گردش آب گرم به صورت طبیعی یا اجباری (توسط باد زن )صورت گیرد.نیرو ی محرک هوا در این سیستم همان اختلاف وزن مخصوص هوای گرم و هوای سرد می باشد.هوا پس از گرم شدن از داخل کانال به محل های مورد نظر ارسال گردیده و پس از گرم کردن محیط با از دست دادن مقداری از حرارت خود سردتر شده و از طریق کانال برگشت به کوره هوای گرم باز می گردد.این سیستم در شکل 1-1 نشان داده شده است.بدیهی است که در این سیستم باید مقاومت در مسیر کانال کمتر از سیستم اجباری باشد تا هوا قدرت گردش طبیعی در تمام قسمت های مورد نظر را داشته باشد.

 

گردش طبیعی هوا

نیرو ی محرک هوا در این سیستم همان اختلاف وزن مخصوص هوای گرم و هوای سرد می باشد.هوا پس از گرم شدن از داخل کانال به محل های مورد نظر ارسال گردیده و پس از گرم کردن محیط با از دست دادن مقداری از حرارت خود سردتر شده و از طریق کانال برگشت به کوره هوای گرم باز می گردد.این سیستم در شکل 1-1 نشان داده شده است.بدیهی است که در این سیستم باید مقاومت در مسیر کانال کمتر از سیستم اجباری باشد تا هوا قدرت گردش طبیعی در تمام قسمت های مورد نظر را داشته باشد.

uea7kgvz33nopd1tbqyv.jpg

گردش اجباری هوا

در این سیستم نیروی محرکه توسط بادزن تامین می گردد.این بادزن ممکن است در کوره هوای گرم مثل شکل 1-2 ویا در وسایلی مانند هواساز و فن کوئل قرار داشته باشد. در این سیستم نیز هوای گرم ارسالی به محل مورد نظر پس از گرم کردن محیط به دستگاه گرم کننده هوا باز می گردد ولی نسبت به حالت قبلی گردش هوا بیشتر بوده و کنترل بهتری را می توان روی این پروسه اعمال نمود.

ma0m3g6um2qxwnhysy.jpg

گاهی ممکن است بر حسب نیاز،با تهیه آب داغ در دیگ و ارسال آن به مبدل های حرارتی مختلف در یک زمان از هر سه نوع سیال ناقل حرارت یعنی آب،بخار و هوا در قسمت های مختلف ساختمان استفاده نمود.که این پروسه در شکل 1-3 نشان داده شده است.

e3q8wmpvs01tz3q851u.jpg

منبع:برگرفته شده از کتاب بهینه سازی مصرف سوخت در سیستم های حرارت مرکزی.





تاريخ : جمعه 10 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط Ehsan

1. موقعيت موتور خانه:

درصورت امكان موقعيت موتورخانه بايد نسبت به موقعيت مجموعه مركزيت داشته باشد. زيرا كه طول لوله كشي ها كاهش يافته وبنا براين افت فشار ومتعاقبا توان مصرفي سيستم كاهش خواهد يافت بعلاوه دسترسي به آن آسانتر خواهد بود.به دليل اينكه گازهاي خروجي از دودكش ديگ ها ممكن است باعث آلودگي محيط زيست وآزار واذيت ساير اقسمتها شود در انتخاب موقعيت موتورخانه بايد به وزش باد غالب توجه كردوحتما به اين نكته توجه شود كه موتورخانه در مكاني واقع شود كه باد محصولات احتراق را به فضا هاي اداري ومسكوني انتقال ندهدويا توسط ساير دستگاهها مثل هواساز ها و كولر مكيده نشوند وبه داخل فضا منتقل شود.

راه اندازی ونصب موتورخانه دیگ بخار



ادامه مطلب...

ارسال توسط Ehsan

سیستمهای کنترل موتورخانه

روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی،استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه ضرورت دارد.

 

ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور :
*راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها 
* بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی 
* تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان 
* کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه 
* کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی 
* کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی
آشکار می گردد.



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط Ehsan

*در زیر می تواناید برخی نکات اجرایی موتورخانه را مطالعه فرمایید:

1: در زمانیکه از سوخت های مایع نظیر گازوئیل و مازوت استفاده می کنید مخزن اصلی سوخت بیرون از موتورخانه باشد .

2: یک عدد مخزن روزانه با حجم مناسب در داخل موتورخانه طوری نصب گردد که بر پمپ سوخت مشعل سوار باشد .

3: اگر فاصله منبع سوخت تا مشعل از ده متر بیشتر و یا سه زانویی بیشتر استفاده شده باشد سایز لوله سوخت حداقل 1 اینچ باشد.

4: قبل از پمپ سوخت حتماً از فیلتر استفاده کنید.

5: برگشت سوخت به مخزن روزانه باعث افزایش دمای مخزن سوخت (بخصوص در سیستم های مازوت سوز) می گردد که در بهتر سوختن مشعل کمک می نماید.


 

6: همیشه دیگ بخار را بر روی سطح کاملاً صاف (تراز) قرار دهید.

7: بهتر است پایه های دیگ بخار از کف موتورخانه در حد معقول بالا باشد. در این مورد بهتر است از شرکت آب بند نحوه اجراء فنداسیون را بخواهید.

8: همیشه مشعل به طرف درب موتورخانه باشد. (جهت دریافت هوای بیشتر)

-درب ورودی موتورخانه در قسمت پایین طوری اجرا شود که هوای مناسب موقع بسته بودن درب به داخل موتورخانه هدایت شود.

9:حداقل فضای دیگ بخار از دیوار در طرفین 1.5 متر و حداقل فاصله از عقب به اندازه قطر دیگ های بخار و از جلو به اندازه طول دیگ بخار است. (جهت تعمیرات)

10: دودکش دیگ بخار هر چقدر مرتفع باشد بهتر است. حداقل ارتفاع دودکش 5 متر تا 7 متر است.

11: در زمان اجرای دو دیگ بخار بشکل موازی و کارکرد همزمان، در خروجی لوله بعد از شیر بخار یک عدد شیر یکطرفه نصب شود.

12:همیشه از یک کلکتور با خروجی های متنوع استفاده کنید. وجود کلکتور با فلنچ های اضافه موجب می شود در آینده اگر مصرف کننده هایی اضافه شد کنده کاری و برشکاری روی خطوط اصلی بخار انجام نگیرد و در هزینه ها صرفه جویی بعمل آید.

13: منبع کندانس در نزدیکترین نقطه به پمپ دیگ بخار باشد.

 





تاريخ : پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط Ehsan

صفحه قبل 1 صفحه بعد